Wednesday 10 September 2008

WUDHU' DAN HIKMAHNYA

WUDHU’

PENGERTIAN WUDHU’

Dari segi bahasa, wudhu’ ialah nama bagi sesuatu perbuatan menggunakan air pada anggota-anggota tertentu.

Dari segi syara‘, wudhu’ bermaksud membersihkan sesuatu yang tertentu dengan beberapa perbuatan yang tertentu yang dimulakan dengan niat, iaitu membasuh muka, membasuh kedua-dua belah tangan, menyapu kepala dan akhirnya membasuh kedua belah kaki dengan syarat-syarat dan rukun-rukun yang tertentu.

HUKUM WUDHU’

Hukum wudhu’ adalah seperti berikut:

1. Fardhu :

a-ketika hendak menunaikan ibadah seperti sembahyang, sama ada sembahyang fardhu atau sembahyang sunat, termasuk solat jenazah.

b- ketika sujub tilawah.

c- ketika hendak menyentuh Al-Qur’an ( mushaf ), sekalipun satu ayat Al-Qur’an yang tertulis atas dinding atau sekeping kertas.

2.Wajib :

a- ketika hendak melakukan tawaf Ka‘bah sama ada tawaf fardhu atau sunat.


3. Sunat:
a- membaca atau mendengar bacaan Al-Qur’an,

b- membaca atau mendengar bacaan hadith,

c- membawa kitab tafsir, kitab hadith atau kitab fiqh,

e- melaungkan azan,

f- duduk di dalam masjid,

g- melakukan wuquf di ‘Arafah,

h- melakukan sa‘i,

i- menziarahi makam Rasulullah,

j- ketika hendak tidur dan sebaik sahaja bangkit dari tidur. (Riwayat Ahmad, Bukhari dan Turmizi )

k- selepas mandi dan mengusung jenazah

l- ketika marah.

m- menyampaikan khutbah termasuk khutbah nikah.

n- sebelum mandi junub.

o- ketika dalam berhadas besar iaitu junub, sunat berwudhu’ apa bila mahu makan atau minum atau mahu berjima’ semula (mengulangi jima’ )

( Hadis riwayat Ahmad , Muslim , Nasae)

p- ketika melakukan kesilapan atau kesalahan atau dosa kecil atau kelalaian. (Hadis riwayat Imam Malik, Muslim , Turmizi, Nasae )

q- selepas ketawa terbahak-bahak lebih-lebih sebaik sahaja lepas solat.

r- disunatkan sentiasa berada dalam keadaan berwudhu’ dan memperbaharui wudhu’ ketika menunaikan solat sekalipun wudhu’nya masih ada.

HIKMAH WUDHU’

Pertama : Lima kali sekurang-kurangnya sehari semalam umat diperintahkan berwudhu untukmenunaikan solat.Meskipun wudhu’ tidak batal, namun sunat memperbaharuinya.

Ahli tasawuf menjelaskan hikmah wudhu diantaranya : Mencuci muka, ertinya mencuci mata, hidung, mulut dan lidah, boleh jadi sebelum seseorang itu melakukan dosa ketika melihat atau bercakap atau ketika makan.

Apabila mencuci tangan dengan air, dapat dirasakan di dalam hati seolah-olah membasuh tangan yang terlanjur berbuat salah.
Sama juga apabila membasuh kaki dan anggota lain.

Ahli tasawuf menyatakan hikmat-hikmat tersebut meskipun tidak ada hadis atau dalil yang mereka sandarkan.

Tujuannya adalah supaya manusia jangan membersihkan anggota yang zahirnya saja, padahal bathinnya masih tetap kotor. Hatinya masih penuh dengan kesyirikan, kekufuran, tamak, rakus, sehingga wudhunya lima kali sehari itu tidak diterima Allah, dan seterusnya sembahyangnya tidak dapat menjauhkan dari pada fahsya (keji) dan mungkar (dibenci)".
Kedua : Bukan matlamat hidup mencari puji-pujian, bukan pula supaya kita paling atas di dalam segala hal. Meskipun itu tidak kitaya mencarin, jika kita menjaga kebersihan, kita akan dihormati orang dan orang akan kagum serta puji.

Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w: "Perbaguslah pakaianmu, perbaiki tunggangan (kenderaan) mu, sehingga kamu laksana sebutir tahi lalat di tengah-tengah pipi, di dalam pergaulan dengan orang banyak".
Allah s.w.t. menurunkan wahyu untuk memberi hidayah yang membimbing rohani dan jasmani agar kedua-duanya tetap berfungsi dan terpelihara.

Rasulullah s.a.w bersabda:
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. pernah pergi ke kuburan, lalu memberi salam : "Assalamu'alaikum Dara Qaumin (perkampungan orang mukmin) dan Insya Allah kami akan menyusul kemudian, saya ingin benar melihat-lihat saudaraku.

Berkata sahabat: "Bukankah kami ini adalah saudaramu ya Rasulullah? "Ya, kamu adalah sahabatku, dan saudara-saudaraku yang belum datang kini."

Sahabat kembali bertanya: "Bagaimanakah engkau dapat mengenal mereka yang belum datang kini dari ummatmu ya Rasulullah?" Rasulullah s.a.w.
bersabda: "Bagaimana pendapatmu jika seorang mempunyai kuda belang putih muka dan kakinya, ditengah-tengah kuda yang semuanya hitam, tidakkah mudah mengenal kudanya?"

Para sahabat menjawab : "Benar Ya Rasulullah." "Maka itu ummatku nanti kelak pada hari kiamat bercahaya muka dan kakinya sebagai bekas wudhu, dan saya akan membimbing mereka itu ke Haudh (Telaga Syafa'at)"
Manakala seorang muslim atau mukmin itu berwudhu, lalu ia membasuh mukanya, maka keluarlah dari mukanya itu semua dosa yang dilihat oleh matanya bersama air atau bersama titisan yang terakhir dari air.

Manakala ia membasuh kedua tangannya, maka keluarlah (terusir) semua dosa yang tersentuh oleh kedua tangannya bersama air atau bersama-sama dengan titisan terakhir dari air.

Manakala ia membasuh kedua kakinya, maka sirnalah semua dosa yang pernah dijalani oleh kakinya bersama air atau bersama titisan air yang terakhir, sehingga keluar (selesailah) dalam keadaan bersih dari dosa-dosa." ( Imam Muslim dari Abu Hurairah).

CAHAYA KEBERSIHAN DAN KEHIDUPAN

Wudhu dengan air bersih dan murni bererti meniti kosmetik tradisional
dan anti biotik alamiah, kerana itu, Islam tidak membenarkan berwudhu dengan air musta'mal (air bekas dipakai), air buah-buahan, akar-akaran atau air yang sudah berubah sifat-sifatnya (warna, rasa dan baunya).

Dalam air wudhu yang terdapat cahaya kebersihan dan kehidupan. Air mus'tamal atau terkena najis akan menjadi punca penyakit.
Islam pun melarang berwudhu dengan air yang terkena.Air musta’mal mengikut hukum fekah sucu tetapi tidak menyusikan.
Air sebagai keperluan kehidupan.

Al-Qur'an memberi penjelasan bahawa kehidupan dimulai dari air, sebagaimana disebutkan dalam firmannya:
"Dan kami telah menciptakan segala sesuatu yang hidup itu dari air, apakah mereka belum mau juga beriman?" (Al-Anbiya:30).Hikmah berwudhu’ ialah kerana anggota-anggota tersebut terdedah kepada kekotoran yang zahir seperti habuk, debu dan lain-lain serta banyak juga
terdedah dengan dosa dan maksiat.

No comments: