Wednesday 10 September 2008

KENCING BERDIRI

KENCING BERDIRI

Soalan :

Adakah benar kencing berdiri dilarang, dalam masa yang sama banyak tandas awam menyediakan tempat kencing berdiri ?

Jawapan :

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Terdapat disana hadis Rasulullah S.A.W. yang menyatakan Rasulullah kencing berdiri. Diriwayatkan oleh Imam Bukhari dalam Shahihnya yang berbunyi :


Maksudnya : Dari Huzaifah berkata ” Nabi S.A.W. pergi kearah tempat pembuangan sampah suatu kaum lalu Baginda kencing sambil berdiri, kemudian beliau minta bawakan air kepadanya, maka aku membawa air kepadanya lalu beliau berwudu’ dengan air tersebut.

Hadis diatas menjelaskan kepada kita bahawa Rasulullah S.A.W. kencing sambil berdiri. Namun perlu kepada kupasan yang mendalam dan halus.

Pertama :

Sebab Rasulullah S.A.W berbuat demikian ( kencing sambil berdiri ) ketika Rasulullah S.A.W. kencing di tempat pembuangan sampah. ( ). Tempat pembuangan sampah tersebut tinggi. Jika mana-mana lelaki kencing dalam keadaan duduk di tempat tersebut, maka air kencing tersebut akan mengalir semula ke orang yang kencing. Maksudnya percikan air kencing tersebut akan terkena kepada orang yang kencing duduk di tempat tersebut.

Rasulullah sengaja berbuat demikian lebih kepada mengambil posisi untuk menutup diri. Baginda menjadikan tempat pembuangan sampah tersebut sebagai tembok untuk beliau berlindung. Maka terpaksa baginda kencing berdiri.Wallahua’lam. ( Ahsanul Kalam fil Fatawa Wa Ahkam. Syeik Attiyyah Saqar. Jilid ketiga muka surat 236 )






Kedua :

Ibnu Qayyim menyatakan bahawa Imam Tirmizi ada menyebut : dari Umar bin Khattab berkata : Nabi S.A.W. pernah melihat aku, dan aku ketika itu kencing berdiri. Maka Rasulullah S.A.W. bersabda : Wahai Umar jangan kencing berdiri. Umar berkata : Selepas teguran tersebut aku tidak pernah kencing berdiri.

Imam Tirmizi menyatakan : Sesungguhnya Abd Karim bin Abi Al Makhariq meletakan hadis diatas adalah hadis marfu’. Hadis diatas adalah hadis dhaif disisi Ahli Hadis.

Ketiga :

Dalam Musnad Al Bazzar dan selain dari musnad beliau, terdapat hadis Abdullah bin Buraidah dari ayahnya sesungguhnya Rasulullah S.A.W. bersabda :

Maksudnya : Tiga perkara daripada yang sia-sia. Pertama, eorang lelaki yang kencing berdiri. Kedua, menyapu dahi sebelum selesai solat. Ketiga, bernafas dengan mulut ketika sujud. ( Hadis riwayat Tirmizi )

Imam Tirmizi menjelaskan hadis ini tidak terpelihara. Al Bazzar mengatakan : Kami tidak mengetahui siapa meriwayatkan dari Abdullah bin Buraidah.

Keempat :

Tercatat dalam Zadul Maad karangan Ibnu Qayyim dalam jilid pertama sebagaimana berikut : Sesungguhnya baginda Rasulullah S.A.W. kebanyakannya kencing duduk. Beliau sering kencing di tanah yang lembut. Sebelum kencing, beliau akan menggores pada tanah lembut tersebut sehingga mudah air mengalir di dalamnya dan meresap.


Kelima :

Saidatina Aisyah berkata : Siapa yang mengatakan kepada kamu sesungguhnya Rasulullah S.A.W. kencing berdiri, hendaklah kamu jangan percaya kata-katanya.

Keenam :

Imam Syafei mengatakan dalam mengulas hadis Huzaifah yang di riwayatlkan oleh Bukhari : Orang arab biasanya, mereka mahu mengubat sakit pada tulang belakang dengan kencing berdiri. Maka Rasulullah kencing berdiri untuk mengebat sakit tulang belakangnya.

Kesimpulan

Syekh Atiyyah Saqar bekas Ketua Ahli Jawatankuasa Fatwa Al Azhar mengatakan bahawa kencing aadalah makruh, tidak sampai peringkat haram. Ini disebabkan boleh mendatang pencemaran hasil dari percikan kencing berdiri dan orang lain mudah melihat aurat kita yang kencing berdiri.Wallahualam.

No comments: